Octopus

Bluetone Octopus on 2-kanavainen kokoputkivahvistin, jonka crunch-etuastekanava perustuu modattuun legendaariseen Trainwreck Expressiin. Sitä on jossain ylistetty maailman parhaaksi lead-putkivahvistimeksi. Tämä vahvistin ei anna anteeksi mitään jos soittaja ei hallitse instrumenttiaan kyllin hyvin. Octopusin clean-kanava perustuu modattuun Fender Twin/Deluxe Reverb-maailmaan. Kanavanvaihto tapahtuu ledillisellä jalkakytkimellä.

Vahvistin sisältää omat PPIMV-säätimet (Post Phase Inverter Master Volume) kummallekin etuastekanavalle. Tämän kytkennän ja eri säätimien avulla vahvistimen crunch-kanavan äänimaailmaa pystyy muuttamaan kitaran volume-säätimellä lähes täysin puhtaasta täysin säröytyneeseen lead-saundiin vahvistimen säätimiin koskematta. Vahvistimen 2-kanavaratkaisu tarjoaa samaan aikaan mahdollisuuden täysin puhtaan saundin aikaansaamiseen vain etuastekanavaa vaihtamalla. Tämä ei perinteisessä Express-kytkennässä onnistu.

Vahvistimen saa haluttaessa joko 2xEL34/2x6V6GT/4x6V6GT-putkilla tai 2+2 pääteputkilla, mikä tarkoittaa kanavakohtaista pääteputkiparia. Pääteputkipari vaihtuu automaattisesti etuastekanavaa vaihdettaessa. Vahvistimessa on vakiovarusteena pääteputkien ulkopuolinen bias-mittauspiste. Bluetone Bias Rate-mittarilla pääteputkien vaihto ja biasointi on todella nopeaa ja helppoa.

Voidaanko jousikaiku tai efektilenkki laittaa Express-tyyppiseen vahvistimeen?

Moni on kysynyt saako Expressin kaltaiseen ns. high gain-vahvistimeen esim. efektilenkin tai vaikka jousikaiun. Ne voidaan laittaa siihen, mutta onko se järkevää, on toinen juttu.

Ken Fischer suunnitteli alkuperäisen Trainwreck Expressin siten, että vahvistin alkaa säröytyä ensin pääteasteessa, sitten vaiheenkääntäjässä ja vasta viimeisenä etuasteessa, joka tuottaa pääteasteelle parhaillaan useamman kymmenen voltin vahvistetun kitarasignaalin. Vahvistimen etuasteen ja pääteasteen väliin sijoitettuun efektilenkkiin kytkettävät laitteet toimivat yleensä 1-2 voltin “nominaalitasoilla”, mikä tarkoittaa sitä, että etuasteen signaalia pitää voimakkaasti pienentää, jotta efektilenkissä oleva laite toimisi halutulla tavalla. Efektoitu kitarasignaali pitää sitten taas nostaa etuasteen alunperin tuottamalle tasolle, jotta haluttu päätesärö ja sitä kautta legendaarinen Express saundi saataisiin aikaan. Sama asia koskee kaikua, joka sijaitsee yleensä etuasteessa ennen pääteastetta.

Suosittelen tämän vahvistimen yhteydessä kitaran ja vahvistimen väliin kytkettäviä lattiapedaaleja jos niitä halutaan käyttää pilaamatta tämän vahvistimen saundia ja mahtavaa dynamiikkaa. Vahvistimeen saa kuitenkin tarvittaessa bufferoidun, lähtötason säädöllä varustetun putkiefektilenkin tai jousikaiun lisävarusteena.

Hinnasto

– Octopus Head normaalitolexilla päällystettynä 2x6V6GT tai 2xEL34-pääteasteella 1600 €
– Octopus Head normaalitolexilla päällystettynä ja 4x/6V6GT-pääteasteella ja tehonpuolituksella 1750 €
– Octopus Head normaalitolexilla päällystettynä ja 2+2 2xEL34+2x6L6GC-pääteasteella 1900 €

Lisäominaisuudet

– Lakattu aito tweed päällinen + 100 €
– Kotelo aidosta öljytystä jalaopuusta + 250 €
– PPIMV (= Post Phase Inverter Master Volume) sisältyy hintaan
– Bufferoitu putkiefektilenkki + 100 €/etuastekanava
– 1-putkinen jousikaiku + 200 €
– Säädettävä Line Out xlr-liittimellä 80 €
– VVR (Dynaaminen päätetehon säätö) 150 €
Bluetone Bias Rate mittari 120 € vahvistimen tilauksen yhteydessä, muutoin 150 €
Bluetone Auto Bias Control pääteputkien biasointiin ja valvontaan (sis. mittarin) 180 €
– Kotelon suojahuppu 50 €

Hinnat sisältävät 24 % alv:n ja ovat toistaiseksi voimassa.

Tässä muutamia ääninäytteitä vahvistimesta.


Copyright© Bluetone 2017 | Site design by Vladimir Halinen